Acasă  Repertoriu  Program  Public  Artiști  Publicații  Tur virtual  Despre noi

Constantin Cotimanis

Și-a împrumutat vocea unui important post de televiziune. Cu o fizionomie ușor de reținut, este o prezență îndrăgită a micului ecran. Pe scena Teatrului  „Nottara”, a fost: Miles Gloriosus din „Miresele căpitanului”, Kutuzov în  „Război și pace” sau Haritonov, în „Bătrânul”. Constantin Cotimanis, Bebe cum îl alintă prietenii, împlinește, în 18 februarie, 59 de ani. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică în 1986, la clasa profesorului Mihai Mălaimare, cu rolul Thraso din spectacolul „Eunucul” de Terențiu.

Constantin Cotimanis pare predestinat rolurilor savuroase, de un comic molipsitor, care nu exclud, însă, privirea gravă, incursiunea în adâncurile sufletești sau în absurdul existenței.

Rămân în amintirea publicului rolurile: Petruchio din „Îmblânzirea scorpiei” de Shakespeare, Bătrânul din „Matca” de Marin Sorescu, Comisarul din „Transfer de personalitate” de Dumitru Solomon, Doctorul Finache din „Puricele” de Feydeau, Harpagon din „Avarul” de Molière, Nae Ipingescu din „O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale sau Primarul din „Castelul”, după Franz Kafka. Alexandru Dabija, Dominic Dembinski, Bocsardi Laszlo, Horațiu Mălăele sau Tino Geirun sunt printre regizorii cu care a lucrat de-a lungul vremii la Teatrul „Nottara”, în spectacole cu mare succes de public.  

Constantin Cotimanis este iubit și de publicul cinefil. În 1990, îl admiram în „A unsprezecea poruncă”, iar, doi ani mai târziu, în „Hotel de lux”. Cariera sa internațională începe în 2000 și îi aduce rolul Dimitri, în „Epicentrul”, ca, în 2002, să joace în „Amen”, peliculă semnată de Costa Gavras.  

Crede că arta înseamnă compromis. Cu regizorul, cu colegul de scenă. Nu încercă să-și impună punctul de vedere, ci să ajungă la ceva care să curgă frumos și cu folos.

„Dacă vrei să faci un lucru nobil, care să te ajute și pe tine, trebuie să ai o discuție cel puțin în trei. Așa începem să privim ca niște pui într-un cuib, în sus, pentru că de sus vine totul. Arta, filmul, teatrul, trebuie neapărat să ne facă legătura asta fără de care nu putem trăi. Sunteți de acord cu ideea că binele făcut se întoarce? Cu siguranță. Și se întoarce de zece ori mai mult acolo unde crezi că ți s-a făcut rău. Dalai Lama spunea că Dumnezeu este atât de bun, că de multe ori nu ne îndeplinește visele, pentru că bețivul visează să aibă mai multă băutură, fumătorul mai multe țigări… În viață trebuie să fii ca apa, trebuie să mergi frumos și, dacă dai de un obstacol, să-l mângâi, să mergi mai departe. Încercă să stabilești o religie prin care să trăiești.” Constantin Cotimanis

La Teatrul „Nottara”, în stagiunea 2014 – 2015, este Barney Daycash, în „Ultimul Don Juan”, comedie de Neil Simon, în regia lui Petre Bokor şi Cavalerul di Ripafratta, în „Hangiţa” lui Carlo Goldoni, într-un spectacol semnat de Tino Geirun.

Sînziana Miloşoiu